Geluk

Geplaatst op 02-01-2022 in Column

Geluk

Ja, dat zouden we wel willen, een beetje meer geluk dan in 2021. Al dat gedoe met die coronamaatregelen, toenemende besmettingskansen, gehele of partiële lockdowns en dan ook nog die boostersprikken enzovoort. Het is natuurlijk van het grootste belang dat we ons aan de basisregels houden, ook al hebben we er moeite mee. En dan ook nog te bedenken dat we er rekening mee moeten houden dat covid 19 en of omikron voorlopig nog niet zijn uitgeteld. Dat wil zeggen, dat de virussen de komende jaren, dus ook in 2022, met enige regelmaat hun kwaadaardige koppen weer zullen opsteken. Een beetje meer geluk graag, dat lijkt een passende nieuwjaarswens.

Ook  met betrekking tot het opheffen van de beperkingen van het aantal bezoekers voor kerkdiensten tasten we nog in het duister. Hoe langer de beperkingen duren hoe meer mensen wennen aan, de gegeven weliswaar onwenselijke, situatie. Stel, dat een grotere afstand tussen kerkgangers  tijdens bijeenkomsten permanent noodzakelijk zal blijken te zijn, welke gevolgen zou dat op langere termijn kunnen hebben voor de christelijke gemeente, voor de gelovigen en het individuele geloofsleven. Immers samenkomen als gemeente, in kleinere of grotere verbanden, stimuleert de mogelijkheden om geloofservaringen met anderen te delen en dat is al geruime tijd meer of minder beperkt. Zou je kunnen zeggen dat de christelijke gemeente  door de pandemie in een soort ballingschap of verdrukking is terecht gekomen? De vraag dient zich dan aan welke gevolgen dit zou kunnen hebben?

Zou dit alleen maar kommer en kwel opleveren? In het boek Spreuken vinden we een tekst die het volgende weer geeft: ‘druk op de melk brengt boter voort’. Melk schudden of kloppen levert verduurzaming, een duurzamer product, op. De problemen of de verdrukkingen die de christelijke gemeente en haar leden in de huidige tijd ervaren, zou  ook positieve gevolgen kunnen hebben. Alleen al het toenemend verlangen om weer als totale gemeente te kunnen samenkomen, zou zo’n positief gevolg kunnen zijn. Ook het toenemend besef van afhankelijkheid en geduld zou een vrucht van de Geest kunnen zijn. Meer afhankelijkheid, een toenemend verlangen naar Hem en een geduldig met geopende en ontvangende handen wachten op de werking van de Heilige Geest, lijken in deze tijd uitnemende elementen voor een nieuwjaarswens.  Zou deze wens bewaarheid worden dan zou het zomaar kunnen zijn dat je jouw  geluk in geestelijk opzicht wilt uitzingen voor de Heer.